Kocham operę: Richard Wagner

Wielcy dramaturdzy niemieckojęzyczni:  Hans Sachs, Gotthold Ephraim Lessing, Johann Wolfgang von Goethe, Friedrich Schiller, Georg Büchner, Heinrich von Kleist, Friedrich Hebbel, Gerhart Hauptmann, Frank Wedekind, Bertold Brecht, Friedrich Dürrenmatt  oraz… oraz Richard Wagner.

Dalszŏ tajla artykułu niżyj

Tak, tak, bez Wagnera lista byłaby niekompletna. Wymienieni przeze mnie dokonywali przełomów w teatrze. Wagner w dramacie muzycznym. Ostatnie wystawienie Metropolitan jednoznacznie uzasadnia powyższy sąd.

Walkiria pod batutą  Philippe Jordana i reżyserii Robert Lepage’a jest arcydziełem – scenografia Carla Filliona, kostiumy François St-Aubina i światło: Etienne Bouchera dopełniają reszty.

Oczywiście na wyżyny artyzmu wynoszą soliści i solistki:

Christine Goerke jako Brünhilde

„Christine Goerke, obecnie prawdopodobnie najlepsza wagnerowska sopranistka na świecie” – pisze Robert Levine.

„Pani Goerke wyświetla duży, płonący sopran, który ma nie tylko siłę wichury i połysk, by przeciąć ogromną orkiestrę Straussa, ale także bezproblemowe legato i całą gamę kolorów” – pisze  Wall Street Journal

Eva-Maria Westbroek jako Sieglinde

Holenderska sopranistka Eva-Maria Westbroek zadebiutowała w Royal opera jako Katerina (Lady Macbeth of Mtsensk) w 2006 roku, rolą, którą powtórzyła w 2018 roku. Śpiewała także Sieglinde (Die Walküre), Minnie (La fanciulla del West), Elisabeth (Tannhäuser ), Giorgetta (Il trittico), Dido (Les Troyens), Maddalena (Andrea Chénier), Santuzza (Cavalleria rusticana) oraz w Gali Życia Reimagined. W 2011 roku stworzyła tytułową rolę na światowej premierze Anny Nicole. Westbroek dorastała w Holandii i studiowała w Królewskim Konserwatorium w  Hadze oraz u Jamesa McCraya. Spędziła pięć lat w operze w Stuttgarcie. Jej role to Donna Anna (Don Giovanni) i Carlotta (Die Gezeichneten). Od tego czasu występowała dla wiodących światowych scen operowych i  sal koncertowych, w tym Metropolitan Opera, Nowy Jork, Holenderska Opera Narodowa, Bawarska Opera Państwowa, Deutsche Oper Berlin, Berlin Opera Narodowa, Semperoper Dresden, Liceu, Barcelona, ​​La Monnaie, Bruksela i Wiedeńska Opera Państwowa.

Stuart Skelton jako Siegmund

Powrócił do The Metropolitan Opera dla Otella i Siegmunda w Die Walküre w sezonie 2018/19.

Stuart występował w wielu najbardziej znanych na świecie operach, w tym w Metropolitan Opera, Seattle Opera, San Francisco Opera, angielskiej Operze Narodowej, Operze Paryskiej, Bawarskiej Operze Państwowej, Operze Państwowej w Hamburgu, Operze Narodowej w  Berlinie, Operach Deutsche Oper w Berlinie, Semperoper w Dreźnie i Wiedeńska Opera Państwowa. Do jego ról należą role tytułowe w Lohengrin, Rienzi, Parsifal, Dmitrij, Otello i  Peter Grimes, a także Florestan w Fidelio, Laca w Jenufa, Erik w Der Fliegende Holländer, Kaiser w Die Frau ohne Schatten, Bachus w Ariadne auf Naxos, Max w Der Freischütz, Canio w Pagliacci i Siegmund w Der Ring des Nibelungen.

Jamie Barton jako Fricka

Urodziła się w Rzymie, Georgia, 17 października 1981 roku. Absolwentka Armuchee High School w Armuchee, Georgia. Studia wokalne w Shorter College i Indiana University Jacobs School of Music Mieszka w Atlancie w stanie Georgia ze swoją kotką River. Pojawia się na okładce magazynu Opera News w styczniu 2017 roku

NAGRODY

Greer Grimsley jako Wotan

Jego strona internetowa, www.greergrimsley.com, mówi: „Grimsley jest uznanym na całym świecie wybitnym aktorem śpiewającym i jednym z najwybitniejszych wagnerowskich śpiewaków naszych czasów. Był świeży i potężny we wszystkim, co robił. Śpiewa… no… jak bóg… Świat czekał  bardzo długi czas dla Wotana, który potrafi śpiewać bez szczekania i zgrzytania i on przybył.„

Günther Groissböck jako Hunding

Austriacki bas Günther Groissböck studiował śpiew w Akademii Muzyki i Sztuk Performatywnych w Wiedniu, gdzie również brał udział w mistrzowskiej klasie Roberta Holla.

W centrum Herberta von Karajana, Günther Groissböck był członkiem zespołu Wiedeńskiej Opery Państwowej w sezonie 2002/03.

Od sezonu 2003/04 do 2006/07 był członkiem zespołu opery w Zurychu, gdzie występował m.in. jako Sarastro / DIE ZAUBERFLÖTE, Sparafucile / RIGOLETTO, Il Re / AIDA, Zoroastro / ORLANDO i Mephisto / FAUST Szenen .Günther Groissböck był gościem wielu wiodących teatrów na całym świecie, takich jak Staatsoper i Deutsche Oper Berlin, Bayerische Staatsoper w Monachium, Staatsoper w Wiedniu, Gran Teatre del Liceu Barcelona, ​​Teatro Real Madrid, Opera w San Francisco, Opera w Chicago, Metropolitan Opera New York, Théâtre du Châtelet, Opéra National de Paris i Salzburger Festspiele.

Ważne role to między innymi: Colline / LA BOHEME i Banquo / MACBETH w Metropolitan Opera New York, Sarastro / DIE ZAUBERFLÖTE w Teatro alla Scala, Staatsoper w Wiedniu i Monachium, Hunding / DIE WALKÜRE i Fafner / DAS RHEINGOLD w Opéra National de Paris, König Heinrich / LOHENGRIN, Gremin / EUGEN ONEGIN i Wassermann / RUSALKA w Bayerische Staatsoper i Vienna Staatsoper, BORIS GODUNOV w Teatro Real Madrid.

Wystawienie opery Richarda Wagnera to zawsze wydarzenie. Przede wszystkim z  powodu  trudności wykonawczych, jakie kompozytor postawił przed artystami. To dlatego na światowych scenach nie goszczą one na co dzień, a specjalna kategoria śpiewaków wagnerowskich jest wprost rozchwytywana. „Walkiria” – drugie ogniwo tetralogii „Pierścień Nibelunga” – opowiada o spotkaniu rozdzielonych bliźniąt: Siegmunda i Sieglindy. Zraniony podczas walki wojownik trafia do domu Sieglindy i zakochuje się w niej z wzajemnością, choć kobieta jest mężatką i okazuje się być jego siostrą. Śmiertelnicy są jednak tylko pionkami w grze bogów: Wotana i jego żony Fricki. Walkiria Brunhilda, jedna z córek Wotana, sprzeciwia się jednak woli ojca…

Multimedialna inscenizacja Met nawiązuje do historii wykonań tej opery i  podkreśla ponadczasowość dzieła Wagnera, kto nie widział, ten nich żałuje.

(wiki)

Aleksander Lubina

Górnoślązak/Oberschlesier, germanista, andragog, tłumacz przysięgły; edukator MEN, ekspert MEN, egzaminator MEN, doradca i konsultant oraz dyrektor w państwowych, samorządowych i prywatnych placówkach oświatowych; pracował w szkołach wyższych, średnich, w gimnazjach i w szkołach podstawowych. Współzałożyciel KTG Karasol.

Aleksander Lubina

Aleksander Lubina

Górnoślązak/Oberschlesier, germanista, andragog, tłumacz przysięgły; edukator MEN, ekspert MEN, egzaminator MEN, doradca i konsultant oraz dyrektor w państwowych, samorządowych i prywatnych placówkach oświatowych; pracował w szkołach wyższych, średnich, w gimnazjach i w szkołach podstawowych. Współzałożyciel KTG Karasol.

Jakeście sam sōm, to mōmy małõ prośbã. Budujymy plac, co mŏ reszpekt do Ślōnska, naszyj mŏwy i naszyj kultury. Chcymy nim prōmować to niymaterialne bogajstwo nŏs i naszyj ziymie, ale to biere czas i siyły.

Mōgliby my zawrzić artykuły i dŏwać płatny dostymp, ale kultura powinna być darmowŏ do wszyjskich. Wierzymy w to, iże nasze wejzdrzynie może być tyż Waszym wejzdrzyniym i niy chcymy kŏzać Wōm za to płacić.

Ale mōgymy poprosić. Wachtyrz je za darmo, ale jak podobajōm Wōm sie nasze teksty, jak chcecie, żeby było ich wiyncyj i wiyncyj, to pōmyślcie ô finansowym spōmożyniu serwisu. Z Waszōm pōmocōm bydymy mōgli bez przikłŏd:

  • pisać wiyncyj tekstōw
  • ôbsztalować teksty u autōrōw
  • rychtować relacyje ze zdarzyń w terynie
  • kupić profesjōnalny sprzynt do nagrowaniŏ wideo

Piyńć złotych, dziesiyńć abo piyńćdziesiōnt, to je jedno. Bydymy tak samo wdziynczni za spiyranie naszego serwisu. Nawet nojmyńszŏ kwota pōmoże, a dyć przekŏzanie jij to ino chwila. Dziynkujymy.

Spōmōż Wachtyrza

Cyntrum Preferyncyji Prywatności

Potrzebne

Zbiory cookies potrzebne do nojbarzij podstawowych funkcyji serwisu: zgoda na politykã prywatności (gdpr) i informacyjŏ ô blokowaniu reklam (anCookie), testowy zbiōr ôd platformy (wordpress_test_cookie)

gdpr, anCookie, wordpress_test_cookie

Ino po zalogowaniu

Zbiory cookies potrzebne do byciŏ zalogowanym w serwisie.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wp-settings-time-