Spotkanie górnośląskich pisarzy w Bibliotece Śląskiej
15 stycznia 2020 o godzinie 17.00 w Bibliotece Śląskiej spotkają się górnośląscy pisarze:
Jacek Durski, Ginter Pierończyk i Henryk Waniek, a rozmawiać z nimi będą profesorowie Uniwersytetu Śląskiego Leszek Drong oraz Zbigniew Kadłubek.
Pierończyk, Waniek i Kadłubek wydawali swe książki w wydawnictwie Silesia Progress, co świadczy o randze wydawnictwa i szacunku autorów dla ludzi Górnego Śląska.
Profesor Drong pisał dla wachtyrza.eu.
Durski, Pierończyk, Waniek mogliby być ojcami Dronga i Kadłubka, więc zachowana jest ciągłość myśli na Górnym Śląsku.
Profesor Zbigniew Kadłubek jest autorem pierwszego tłumaczenia literatury klasycznej na etnolekt śląski: To Ajschylos: Prōmytojs przibity (śl.) [ (gr.) Προμηθεύς Δεσμώτης (Promētheús Desmṓtēs), (pol.) Prometeusz w okowach ], wyd. Silesia Progress – Kotórz Mały 2013;
Mistrz Henryk Waniek wydał u Pejtra Długosza w Silesii Progress: Jak Johannes Kepler jadąc do Żagania na Śląsku zahaczył o księżyc, Kotórz Mały, 2015, oraz Obcy w kraju urodzenia, Kotórz Mały, 2017.
W 2018 w wydawnictwie Silesia Progress ukazały się czwarta książka Pierończyka Meandry załęskiego sportu, a w 2019 Plecionka.
Twórczość Wańka, Pierończyka i Durskiego wielokrotnie omawiano w wachtyrzy.eu.
Durski, Pierończyk i Waniek urodzili się podczas wojny, życie zaś związali ze Śląskiem, tak, ze Śląskiem. Nie tylko z Górnym Śląskie, ale też i z Dolnym.
Cały Śląsk postrzegali z okna ulicy Mariackiej, z Młyńskiej, z Załęża, Ale nie tylko, bo panowie to światowy, kawał globu zjeździli i poznali: Europę, Amerykę Północną, Afrykę i Azję.
Durski i Waniek to wzięci malarze, Pierończyk to legenda górnictwa – poznał na kopalni wszystkie tajniki zawodu.
Rozmawiać z nimi będą filolog klasyczny i anglista-irlandysta.
Katowice to tajemnice, miasto zapoznanych opowieści. O tym będzie rozmowa – o Katowicach w książkach Durskiego, Pierończyka i Wańka, o Katowicach w ich życiu. Tak szczerze i bez ogródek.
Uczestnicy spotkania:
Zbigniew Kadłubek: dr hab. prof. UŚ Zbigniew Kadłubek – filolog klasyczny, komparatysta, eseista, kierownik Katedry Literatury Porównawczej na Wydziale Filologicznym UŚ, dyrektor Biblioteki Śląskiej w Katowicach. Kadłubek był członkiem rady redakcji kwartalnika „Fabryka Silesia”. Jest autorem szkiców i książek o dawnej i współczesnej kulturze Śląska.
W 2001 na podstawie rozprawy pt. Barok w poezji nowołacińskiej na Śląsku na Wydziale Filologicznym UŚl otrzymał stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, specjalność: literatura łacińska. Tam też w 2011 na podstawie dorobku naukowego oraz rozprawy pt. Święta Medea. W stronę komparatystyki pozasłownej uzyskał stopień doktora habilitowanego nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, po czym został profesorem nadzwyczajnym na tym wydziale.
Henryk Waniek, * 1942 – artysta malarz, prozaik, eseista, krytyk sztuki, tłumacz, twórca cenionych dzieł malarskich, grafik, projektów scenograficznych.
Literatura Henryka Wańka przesiąkła tajemnicami Śląska co najmniej od Oświęcimia do Zgorzelca – by posłużyć się cząstką tytułu jednej z jego książek. Jest to opowiadanie o kraju i krajobrazie, o duchowych związkach, które łączyły Polaków, Niemców, Czechów i Ślązaków. Krajobrazem podróży, w czasie których Waniek towarzyszy czytelnikowi w trylogii Hermes w Górach Śląskich (1994), Opis podróży mistycznej z Oświęcimia do Zgorzelca 1257-1957 (1996) i Pitagoras na trawie (1997) jest Śląsk.
W Innym Hermesie Waniek pisze: “Zabawa – jeśli to właściwe słowo – może być następująca. Bierzemy do ręki ołówek i rozkładamy przed sobą mapę Dolnego Śląska. Zamykamy oczy. A następnie na ślepo i chybił trafił, atakujemy ołówkiem dowolny punkt mapy. Odczytujemy wylosowaną miejscowość, albo jej okolicę, i piszemy o niej esej. Zapewniam, że gdziekolwiek wyląduje czubek ołówka, tam znajdą się niewyczerpane złoża tematów”.
Henryk Waniek – malarz zestawia obrazy z okien, kielichów, drabin, diabłów, tęczy, spadających gwiazd. Te obrazy łączą jak mapa geograficzne uwarunkowania i ludzkie sfery zainteresowań, jego eseje są ubranymi w słowa mapami duchowych przestrzeni.
Do jego twórczości należą różne dziedziny: malarstwo, grafika, ilustracje do książek, plakaty, scenografia sceniczna. Brał udział w ponad 50. wystawach indywidualnych i zbiorowych, jego prace zdobyły wiele krajowych i międzynarodowych nagród, przebywał na stypendiach m.in. we Włoszech i Stanach Zjednoczonych.
Wybrana bibliografia:
1994 – Hermes w Górach Śląskich, Wrocław,
1996 – Opis podróży mistycznej z Oświęcimia do Zgorzelca 1257-1957, Kraków,
1997 – Pitagoras na trawie, Warszawa,
2001 – Inny Hermes, Warszawa,
2003 – Finis Silesiae, Wrocław,
2007 – Wyprzedaż duchów, Wrocław,
2007 – Sprawa Hermesa, Kraków,
2010 – Katowice-blues czyli Kattowitzer-Polka, Katowice,
2012 – Miasto z duszą (wstęp do książki: Michał Bulsa, “Ulice i place Katowic”, Katowice,
2015 – Jak Johannes Kepler jadąc do Żagania na Śląsku zahaczył o księżyc, Kotórz Mały
2015 – Cmentarz nieśmiertelnych, Wrocław.
2017 – Obcy w kraju urodzenia, Kotórz Mały
Ginter Pierończyk, * 1944, do siedemdziesiątego roku życia nie miał doświadczenia w pisaniu, ale postanowił je nabyć. W 2013 zgłosił się do Biblioteki Śląskiej w Katowicach na kurs dla początkujących pisarzy prowadzony w ramach Klubu Twórczego Pisania Marty Fox.
To w zupełności wystarczyło, aby zmobilizować go do napisania w latach 2014 – 2016, trylogii załęskiej, na którą składają się: Asty kasztana (2014), Synek z familoka (2016) oraz KLEOFAS w życiorys wpisany (2016 ) . W 2016 Ginter Pierończyk wspólnie z Aleksandrą Różycką i Janem Gąsiorem wydali e-book zatytułowany Historia Załęża cegłą pisana, w którym między innymi pokazane są pierwsze załęskie domy budowane z cegły. W 2018 w wydawnictwie Silesia Progress ukazuje się czwarta książka Pierończyka Meandry załęskiego sportu. W 2019 w tymże wydawnictwie ukazała się jego Plecionka. Na 2020/2021 zaplanowany jest Frechowny gizd.
Ginter Pierończyk jest wielkim miłośnikiem i symbolem Załęża i jako pierwszy został uhonorowany nagrodą/tytułem Rady Jednostki Pomocniczej Nr 7 Załęże Przyjaciel Załęża.
W spotkaniu uczestniczyć będą także:
Jacek Durski, * 1943 w Poznaniu. Pisze powieści, sztuki teatralne, teksty filozoficzne i rozprawy o wzajemnych wpływach nauki i sztuki. Jest artystą malarzem, rzeźbiarzem i grafikiem.
Wybrane książki:
– Mariacka, Książnica
– Okno, Norbertinum
Publikował między innymi w: „Sycyna”, „Regiony”, „Magazyn literacki”, „Arkusz”, „Odra”, „Topos”, „sZAFa” „Przegląd Polski NY”, „Opcje”, „Arkadia”, „Undergrunt”, „Metafora”, „Kursywa”, „Tytuł roboczy”, „Gościniec Sztuki”, „Akant”, „Zarys”, „Kwartalnik Akademicki”, „Nowa Okolica Poetów”, „Śląsk”, „SOΦIA”, „Przegląd Wielkopolski”, „Aspekty” – i w pismach internetowych.
72 odcinki Mariacka – Okno czytano w Polskim Radiu Katowice.
Durski – artysta malarz: 41 wystaw indywidualnych w kraju i zagranicą, udział w 23 wystawach ogólnopolskich i międzynarodowych. 1981 zakwalifikowany przez Kunstpodium do pierwszej dziesiątki awangardowych malarzy Europy Wschodniej. Obrazy w zbiorach muzealnych i prywatnych. Ostatnio, udział w “Ikonach Zwycięstwa” Warszawa 2006.
Artysta rzeźbiarz: Współautor „Prześwitu im. Strzemińskiego” w Lublinie. Autor płaskorzeźby-ołtarza „Poznań 56 — Katowice 81” w Kałkowie.
Artysta grafik: Wystawa indywidualna grafiki komputerowej w Galerii ZPAP Katowice 1997. Publikacje w pismach.
Stała ekspozycja prac w Bibliotece Śląskiej i na stronach www.durski.pub.pl
Leszek Drong, dr hab., prof. UŚ, specjalizuje się w badaniach literackich, w studiach irlandzkich, w retoryce ora pamięci kulturowej, pracuje w Instytucie Kultury i Literatury Angielskiej, jest kierownikiem Zakładu Retoryki Kultury i Mediów
W badania naukowe profesora Dronga To:
- kultura i literatura Irlandii oraz Irlandii Północnej (szczególnie okres współczesny – tj. wiek XX i XXI)
- pamięć kulturowa w kontekście politycznym i historycznym
- retoryka w dyskursach kulturowych i literackich; pojęcie reprezentacji w dyskursie, performatywny wymiar dyskursów kulturowych
- współczesna powieść historyczna; historiografia a literatura; współczesne odmiany realizmu
- autobiografizm, powieść autobiograficzna, autobiografia jako gatunek
- powieść akademicka (tzw. campus fiction)
- pragmatyzm i neopragmatyzm amerykański