14. Silesian Jazz Festival w Katowicach [Program]

Po raz 14. oddajemy śląskie sceny najciekawszym polskim i europejskim projektom jazzowym.

Dalszŏ tajla artykułu niżyj

Na program tegorocznej edycji festiwalu wpłynęły dwie ważne rocznice. W tym roku minęło 50 lat od śmierci wybitnego pianisty i kompozytora Krzysztofa Komedy. Twórczość autora niezapomnianej muzyki do „Dziecka Rosemary” Romana Polańskiego przypomni wrocławski zespół EABS (30 listopada, sala koncertowa Miasta Ogrodów). W Roku Komedy pojawiło się wiele projektów z jego muzyką, ale tylko ten wrocławski septet podszedł do niej tak odważnie. EABS sięgnęli po najmniej znane utwory Komedy. Równocześnie pokazali, że jego muzyka, mimo lat, nic nie straciła ze swojej siły.

Druga rocznica świętowana na festiwalu to także okrągłe pół wieku, które minęło od powołania na katowickiej uczelni Wydziału Muzyki Rozrywkowej, zamienionego potem na Instytut Jazzu. Z tej okazji 1 grudnia w sali Miasta Ogrodów zabrzmią jazzowe standardy w wykonaniu najlepszych instrumentalistów związanych z Akademią, zaaranżowane przez Pawła Tomaszewskiego – świetnego pianistę i dziekana Instytutu Jazzu.

Partnerem festiwalu jest, po raz kolejny, Muzeum Śląskie. W jego Audytorium wystąpi wybitna duńsko-estońska saksofonistka Maria Faust z zespołem SHITNEY (29 listopada).

Festiwalowi towarzyszy gala finałowa 6. edycji Międzynarodowego Konkursu na Kompozycję Jazzową oraz przyznanie tytułu Ambasadora Jazzu 2019.

Organizatorem festiwalu są Katowice – Miasto Muzyki UNESCO i instytucja kultury Katowice Miasto Ogrodów we współpracy z Muzeum Śląskim oraz Akademią Muzyczną w Katowicach. Sponsorem festiwalu jest Stoart.

29 listopada
godz. 19
Muzeum Śląskie
SHITNEY
To jest dobry rok dla estońskiej saksofonistki i kompozytorki Marii Faust. W kwietniu wyszedł album „Gotta Let it Out”, chwilę później otrzymała nominację do BMW Welt Jazz Awards. Jesienią została uhonorowana prestiżową nagrodą „Hæderspris“ przez Duńskie Stowarzyszenie Kompozytorów DJBFA. Trudno zliczyć wszystkie jej projekty, warto jednak wymienić najważniejsze: „Sacrum Facere”, „Machina”, Maria Faust „Jazz Catastrophe”, „Shitney” oraz trio, który tworzy z Timem Dahlem i Weaselem Walterem. Trudno o bardziej agresywne, a zarazem unikalne brzmienie saksofonu. To czysty diament awangardy. W Katowicach wystąpi z projektem Shitney, z którym dwa lata temu zrealizowała album „Earth Core”.
Maria Faust – saksofon, efekty specjalne [EE/DK]
Katrine Amsler – klawisze, instrumenty elektroniczne
Qarin Wikstrӧm – śpiew, klawisze, efekty specjalne

30 listopada
godz. 18, sala koncertowa Katowice Miasto Ogrodów
Gala finałowa 6. Międzynarodowego Konkursu na Kompozycję Jazzową (wstęp wolny)
Najlepsze kompozycje nadesłane przez uczestników z całego świata zostaną prawykonane przez znakomitych artystów z Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach

godz. 19, sala kameralna KMO
Koncert „First was the voice” (wstęp wolny)
Podczas koncertu „First Was The Voice” zaprezentują się studenci klasy wokalnej Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Tytuł nawiązuje do festiwalu Ad Libitum i podkreśla znaczenie głosu jako pierwszego i najbardziej naturalnego instrumentu.
Artyści odwołują się do pierwotnych założeń sztuki wokalnej – śpiewania w grupie i związanego z tym ogromnego przekazu emocjonalnego.
Na scenie pojawi się unikatowy skład: 9 wokalistów, 2 kontrabasy i perkusja
Publiczność usłyszy m.in.: kompozycje Esbjorna Svennsona, Chicka Corea i Kenny Garretta w wielogłosowych współczesnych aranżacjach Pawła Zielaka.

Wokaliści: Anna Buczkowska, Barbara Błaszczyk, Katarzyna Dudzik, Maria Feduniewicz, Martyna Franek, Julia Kania, Natalia Kordiak, Alesia Medzviadziuk, Sandra Mika
Mateusz Szewczyk – kontrabas
Paweł Zwierzyński Pióro – kontrabas
Stefan Raczkowski – perkusja
Kierownik muzyczny, dyrygent – Anna Gadt
Aranżacje – Paweł Zielak

godz. 20, sala koncertowa KMO
EABS „Repetitions: Letters to Krzysztof Komeda”
Polski jazz w najlepszej postaci. Jazz, w którym najpełniej wybrzmiewa tradycja black music i słowiańska nostalgia. Electro-Acoustic Beat Sessions, w skrócie EABS, wyrastał w środowisku hip-hopu i zaczynał od improwizowanych sesji we wrocławskich klubach. Później, dokładnie co dwa lata, dokonywał skoku w nadprzestrzeń. W 2013 został okrzyknięty Wrocławskim Artystycznym Odkryciem Roku. W 2015 w Kielcach EABS złożył hołd Milesowi Davisowi w Memorial to Miles. 2017 rok to znakomicie przyjęta płyta Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda). Jej sukces sprowokował EABS do nagrania dwóch kolejnych winyli poświęconych Komedzie – koncertową Live at Jazz Hipnoza oraz Kraksa/Svantetic wydaną w brytyjskim labelu 22a Music. Z okazji 50. rocznicy śmierci Komedy, która obchodzona jest w tym roku pod patronatem UNESCO, EABS wróci do Katowic właśnie „tryptykiem” Komedowskim.

Marek Pędziwiatr — klawisze, syntezatory, wokal
Marcin Rak — perkusja
Vojto Monteur — gitara elektryczna
Paweł Stachowiak — gitara basowa
Spisek Jednego — gramofony
Olaf Węgier — saksofon
Jakub Kurek — trąbka

1 grudnia
godz. 18
„Multitasking” Kuba Więcek Trio

„Multitasking” sygnowany jest 83. numerem w serii Polish Jazz i jest drugim krążkiem zaledwie 25-letniego saksofonisty Kuby Więcka. To chyba najmłodszy polski jazzman, unikalny w swoim stylu kompozytor i laureat Fryderyka. I obywatel świata – kształcił się w Europie i za oceanem (Nowy Jork, Amsterdam, Kopenhaga). Piotr Metz napisał o „Multitasking”, że „to idealna ścieżka dźwiękowa otaczającej nas rzeczywistości. Bardzo różnorodna – tak stylistycznie jak i koncepcyjnie”. Trio Kuby Więcka z niezwykłą umiejętnością i starannością wykorzystuje różne gatunki muzyczne (elektronika, hip-hop, folk, hinduska technika konnakol). Warto zaznaczyć, że nad efektem końcowym płyty pracował Seigen Ono, znany ze współpracy m.in. z Ryuichym Sakamoto i Keithem Jarretem

Kuba Więcek – saksofon
Michał Barański – kontrabas
Łukasz Żyta – perkusja

Silesian Jazz Festival Orchestra „JAZZ HITS!!!”
Największe przeboje w historii jazzu w nowych aranżacjach Pawła Tomaszewskiego, w wykonaniu wybitnych polskich instrumentalistów z okazji 50-lecia Instytutu Jazzu AM w Katowicach.

Paweł Tomaszewski – fortepian / instr. klawiszowe / aranżacje / kier. muzyczne
Jerzy Jarosik – flet
Sebastian Sołdrzyński – trąbka
Henryk Miśkiewicz – saksofon altowy
Marek Podkowa – saksofon tenorowy
Grzegorz Nagórski – puzon
Tomasz Kałwak – instr. klawiszowe
Andrzej Gondek – gitara
Mateusz Szewczyk – kontrabas / gitara basowa
Tomek Machański – perkusja
Robert Agaciński – instr. perkusyjne

Karnety: 70 zł; bilety na każdy dzień: 30 zł (normalne), 20 zł (legitymacja studencka, karta Aktywny Senior 60+) do nabycia na ticketportal.pl, kupbilecik.pl oraz przed koncertami. Bilety na koncert formacji Shitney dostępne również na muzeumslaskie.pl i w kasie Muzeum Śląskiego. Wstęp wolny na galę finałową 6. MKKJ oraz koncert „First was the voice” w dniu 30.11.2019.

 

Materiał organizatora

Społym budujymy nowo ślōnsko kultura. Je żeś z nami? Spōmōż Wachtyrza

Jakeście sam sōm, to mōmy małõ prośbã. Budujymy plac, co mŏ reszpekt do Ślōnska, naszyj mŏwy i naszyj kultury. Chcymy nim prōmować to niymaterialne bogajstwo nŏs i naszyj ziymie, ale to biere czas i siyły.

Mōgliby my zawrzić artykuły i dŏwać płatny dostymp, ale kultura powinna być darmowŏ do wszyjskich. Wierzymy w to, iże nasze wejzdrzynie może być tyż Waszym wejzdrzyniym i niy chcymy kŏzać Wōm za to płacić.

Ale mōgymy poprosić. Wachtyrz je za darmo, ale jak podobajōm Wōm sie nasze teksty, jak chcecie, żeby było ich wiyncyj i wiyncyj, to pōmyślcie ô finansowym spōmożyniu serwisu. Z Waszōm pōmocōm bydymy mōgli bez przikłŏd:

  • pisać wiyncyj tekstōw
  • ôbsztalować teksty u autōrōw
  • rychtować relacyje ze zdarzyń w terynie
  • kupić profesjōnalny sprzynt do nagrowaniŏ wideo

Piyńć złotych, dziesiyńć abo piyńćdziesiōnt, to je jedno. Bydymy tak samo wdziynczni za spiyranie naszego serwisu. Nawet nojmyńszŏ kwota pōmoże, a dyć przekŏzanie jij to ino chwila. Dziynkujymy.

Spōmōż Wachtyrza