Tauron Nowa Muzyka 2019 – zapowiedź

W dniach  20 – 22 czerwca 2019, tradycyjnie w katowickiej Strefie Kultury, odbędzie się kolejna edycja Tauron Nowa Muzyka Katowice, która jest jedną z najbardziej popularnych, najważniejszych, najbardziej rozpoznawalnych i docenianych imprez zarówno w kraju, jak i za granicą. Przed nami trzydniowa uczta wypełniona po brzegi znakomitą muzyką! Na scenach po raz kolejny zaprezentują się najciekawsi debiutanci i najwięksi klasycy współczesnej elektroniki, ale także artyści jazzowi, rockowi i hiphopowi.

Dalszŏ tajla artykułu niżyj

Historia Nowej Muzyki rozpoczęła się w 2006 roku w Katowicach, kiedy grupa przyjaciół związanych z klubem Hipnoza zdecydowała się zorganizować własny festiwal. Pierwsza edycja festiwalu odbyła się w nieczynnym szybie kopalni Wilson, dwie kolejne edycje w Cieszynie, a od 2009 roku festiwal powrócił do Katowic, na tereny nieczynnej Kopalni Węgla Kamiennego „Katowice“, następnie na teren Doliny Trzech Stawów, by od 2014 przejąć tereny Strefy Kultury, która powstała na zrewitalizowanych terenach KWK „Katowice“ w dzielnicy Bogucice i mieści się w samym centrum miasta, tuż obok znanej wszystkim Hali Widowiskowo-Sportowej „Spodek”. Oprócz „Spodka” przestrzeń Strefy tworzą trzy potężne inwestycje – Międzynarodowe Centrum Kongresowe, nowa siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz nowe Muzeum Śląskie. No na ich tle, ale również i w ich wnętrzach odbywa się TNMK, a porośnięty trawą dach MCK to znakomity punkt widokowy, z którego można obserwować całe Katowice.

fot. Magdalena Anna Duda

W tym roku formuła Tauron Nowa Muzyka Katowice została zmodyfikowana oraz poddana liftingowi – zamiast tradycyjnych 4 dni, festiwal zostaje skondensowany do 3 dni w Strefie Kultury, a czwarty dzień zorganizowany zostanie na Sztauwajerach. Zgodnie z tradycją koncert otwarcia TNMK odbędzie się w czwartek. Wnętrza NOSPRu, czarnego diamentu ze Śląska przejmą muzycy Rhye, projektu, który narodził się w 2012 roku. Z początku funkcjonował jako duet Mike’a Milosha i duńskiego producenta Robina Hannibala (znanego m.in. z grupy Quadron). Dwa pierwsze utwory zespołu szybko stały się internetową sensacją, przyciągając zainteresowanie publiczności i krytyków. Drogę do sławy utorował album „Woman”, doceniony przez tak różnorodne media, jak Pitchfork, New York Times i Guardian. Robin Hannibal odszedł z grupy przed wydaniem drugiego albumu „Blood” w 2017 roku. Od tamtej pory Rhye funkcjonuje jako zespół o płynnym składzie, który skupia się wokół frontmana, producenta i wokalisty Mike’a Milosha.

Miejsce koncertu otwarcia to ultranowoczesne audytorium Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Wielka sala koncertowa została zaprojektowana przez japońskich specjalistów i oddana do użytku jesienią 2014 roku. NOSPR posiada jedne z najlepszych warunków akustycznych w Europie i znakomicie nadaje się na przeżywanie wyjątkowych muzycznych wydarzeń, takich jak koncert Rhye! O walorach NOSPRu przekonaliśmy się już w minionych latach – podczas Tauron Nowa Muzyka występowali tutaj tacy artyści jak Sampha, Jeff Mills, Pianohooligan, The CinematicOrchestra, Carl Craig, Apparat, William Basinski czy Kamasi Washington.

fot. Magdalena Anna Duda

Tauron Nowa Muzyka Katowice słynie z różnorodności. Jest to festiwal, który od podania samej daty wydarzenia budzi sporo emocji. Pojawiają się spekulacje, kto zagra, kogo ponownie, a kogo po raz pierwszy usłyszmy. Zaproszeni artyści reprezentują skrajnie odmienne krańce muzycznej galaktyki, lecz łączy ich fascynująca twórczość, ich nazwiska odsłaniane są podczas kolejnych ogłoszeń, potęgując euforię fanów tego festiwalu. Performance, tańce, fascynujące wizualizacje, pokazy świetlne, fantastyczne nagłośnienie, wspaniała publika – wszystko łączy się w niesamowitą całość, która porywa do wspólnej zabawy i przeżywania poszczególnych koncertów i występów. Każdy znajdzie wśród tak bogatej oferty nie tylko odpowiednie dla siebie miejsce, scenę, ale i artystów. Natomiast strefa gastro – która zawsze bogata jest w przepyszne przekąski i smakołyki pozwoli na ochłonięcie, czy zawarcie kolejnych ciekawych muzycznych kontaktów, jak i na wymianę opinii, czy uwag.

Wśród artystów wymienianych przez organizatorów pojawia się Apparat, którego gościliśmy w NOSPRze podczas Tauron Nowa Muzyka w 2015 roku. Sascha Ring zaczynał od tworzenia techno, by później odejść w stronę eleganckiej, piosenkowej elektroniki. Artysta oprócz swojej kariery, znany jest także z supergrupy Moderat. Ostatnio zajmował się głównie tworzeniem muzyki dla kina, by otrzymać nawet nagrodę za najlepszy soundtrack na festiwalu filmowym w Wenecji. W Katowicach Apparat zaprezentuje się z pełnym zespołem, a koncert odbędzie się w ramach pierwszej trasy tego artysty od 2013 roku.

Kolejnym projektem obok którego nie można przejść obojętnie to grupa GusGus, która słynie z eklektycznego stylu opartego o electropop. „LiesAreMoreFlexible” to dziesiąty już album tej grupy, który ukazał się w 2018 roku i idealnie kontynuuje dotychczasowy dorobek muzyków. Mieszanka ambientu, downtempo i synthwave oraz starsze hity grupy gwarantują mocny występ na festiwalu.


GusGus–Fireworks

Anja Schneider – ostatnie 3 lata poświęciła samej produkcji i pracy jako DJka, gdyż jak twierdzi: „to co kocha najbardziej to przedstawianie muzyki swoim fanom, bycie w klubach lub na festiwalach i doprowadzanie wszystkich do ekstazy”. Anja jest współzałożycielką wytwórni Mobilee, która jest wyznacznikiem dla trendów w dzisiejszej elektronice. Anja oprócz swojej działalności jako DJ’ka i prezenterka radiowa,wydaje EP’ki, cieszące się sporą popularnością, zajmuje się również remiksami utworów związanych z mobilee artystów.

To oni zainspirowali AphexTwina, Davida Bowie, DepecheMode, Daft Punk, New Order i tysiące innych artystów. Kraftwerk – bowiem o nich mowa, wciąż pozostają niezwykle aktualni. Ostatni album Kraftwerk – „3-D The Catalogue” – został w styczniu uhonorowany statuetką Grammy. Dzięki połączeniu muzyki, performance’u i technologii występy Kraftwerk na żywo to multimedialne dzieło sztuki. Kompozycje zespołu wykorzystują syntetyczne głosy, generowane komputerowo rytmy i melodie oraz  innowacyjne technologie brzmieniowe. Muzyka grupy wywarła ogromny wpływ na współczesną scenę. Kraftwerk samoistnie stworzyli gatunek electro, inspirując przy okazji twórców techno, hiphopu, synthpopu. Koncerty Kraftwerk łączą muzykę oraz performance i są określane jako „Gesamtkunstwerk” – totalne dzieło sztuki.

Bjarki to islandzki producent i live performer, który jest jednym z odkryć bardzo ważnej postaci sceny techno ostatnich lat – Niny Kraviz, która to postanowiła wydać utwory, które do tej pory lądowały w szufladzie. Do pierwszych eksperymentów z tworzeniem muzyki zainspirowali go tacy artyści, jak Prodigy i ChemicalBrothers.

Bjarki – I Wanna Go Bang

Z pewnością wielu z was czeka na występ Thomasa Fehlmanna. Artysta współtworzył m.in. grupę The Orb oraz supergrupę 3MB. Thomas to weteran niemieckiej elektroniki, posiada ponad 40 letnie doświadczenie sceniczne i jest autorem niezliczonych remiksów, a na swoim koncie posiada kilkanaście albumów. W 2018 roku ukazały się aż 3 płyty artysty, wszystkie pełne delikatnej elektroniki najwyższej próby.

Brat Star – jej styl miksowania nie zna granic. Jak sama mówi o swoich setach, to „bezproblemowa mieszanka dziko kontrastujących gatunków”. Kanadyjska didżejka prowadzi comiesięczną audycję w Radio Primavera Sound i jest oficjalną tour DJ-ką hiszpańskiego rapera YungBeefa. Szalone, nieprzewidywalne sety zaprowadziły ją w tak różne miejsca, jak Londyn, Sankt Petersburg i Los Angeles. Brat Star rezyduje obecnie w Berlinie, gdzie pracuje nad własną autorską muzyką, która ma zostać wydana jeszcze w 2019 roku.

Marie Davidson – jej muzykę cechuje chłodny minimalizm połączony z sugestywnie mroczną atmosferą. Ulubione analogowe syntezatory i automaty perkusyjne dopełniają nietypowe wokalizy. Pełna charakteru twórczość Kanadyjki w połączeniu ze sceniczną charyzmą zaowocowała licznymi zaproszeniami na festiwale. Marie Davidson odnosi sukcesy zarówno solo jak i we współpracy z innymi artystami, np. jako małżeński duet Essaie Pas. Solo opublikowała4 albumy. Zeszłoroczny, doskonale przyjęty album „Working Class Woman” wydała kultowa NinjaTune. Jej występy na żywo to improwizacje z udziałem sekwencerów, syntezatorów i mikrofonu. Rezultatem jest wyzwolenie ognistej energii i wyjątkowe koncerty, które zawsze brzmią inaczej.

Finałowy, czwarty dzień imprezy odbędzie się na Sztauwajerach i będzie bezpłatny! Główną gwiazdą czwartego dnia festiwalu będzie uwielbiany w Polsce izraelski duet Red Axes. Obok nich wystąpi niemiecki duet GYRL, słynący z industrialnego downtempo i techno w bujającym, niemal hiphopowym tempie. Obok nich zaprezentuje się czołówka polskiej sceny klubowej. Piotr Bejnar słynie jako ekscentryczny live performer, nieustannie eksperymentujący z różnorodnymi technikami grania. DJ Glasse to weteran, słynący z doskonale zmiksowanych setów i mrocznej stylistyki. Raidho łączy nowoczesną muzykę elektroniczną z elementami etnicznymi i folkowymi z różnych zakątków świata, w tym z Polski. Michał Margański to didżej i dziennikarz znany m.in. z audycji Potrójne Pasmo Przenoszenia w Programie Trzecim Polskiego Radia. Program sceny zamyka Jaromir Kaminski, który prowadzi wytwórnię PolenaRecordings skupiającą się na mniej oczywistej muzyce klubowej, określanej czasem jako „balearicmusic”.

Od 14 lat w malowniczej lokalizacji w Katowicach prezentują się najciekawsi debiutanci i najwięksi klasycy współczesnej elektroniki, ale także artyści jazzowi, rockowi i hiphopowi. Między 20-22 czerwca 2019 roku katowicka Strefa Kultury ponownie zamieni się w pulsującą dźwiękiem strefę festiwalową.

Bilety możecie nabyć na oficjalnej stronie organizatora: http://festiwalnowamuzyka.pl/bilety/

Magdalena Anna Duda – historyczka sztuki, germanistka, słucha techno, a wolnych chwilach gra na klawiszach i w szachy.

Społym budujymy nowo ślōnsko kultura. Je żeś z nami? Spōmōż Wachtyrza

Jakeście sam sōm, to mōmy małõ prośbã. Budujymy plac, co mŏ reszpekt do Ślōnska, naszyj mŏwy i naszyj kultury. Chcymy nim prōmować to niymaterialne bogajstwo nŏs i naszyj ziymie, ale to biere czas i siyły.

Mōgliby my zawrzić artykuły i dŏwać płatny dostymp, ale kultura powinna być darmowŏ do wszyjskich. Wierzymy w to, iże nasze wejzdrzynie może być tyż Waszym wejzdrzyniym i niy chcymy kŏzać Wōm za to płacić.

Ale mōgymy poprosić. Wachtyrz je za darmo, ale jak podobajōm Wōm sie nasze teksty, jak chcecie, żeby było ich wiyncyj i wiyncyj, to pōmyślcie ô finansowym spōmożyniu serwisu. Z Waszōm pōmocōm bydymy mōgli bez przikłŏd:

  • pisać wiyncyj tekstōw
  • ôbsztalować teksty u autōrōw
  • rychtować relacyje ze zdarzyń w terynie
  • kupić profesjōnalny sprzynt do nagrowaniŏ wideo

Piyńć złotych, dziesiyńć abo piyńćdziesiōnt, to je jedno. Bydymy tak samo wdziynczni za spiyranie naszego serwisu. Nawet nojmyńszŏ kwota pōmoże, a dyć przekŏzanie jij to ino chwila. Dziynkujymy.

Spōmōż Wachtyrza